MARTA, o poveste uitată din istoria automobilelor

  • 0

MARTA, o poveste uitată din istoria automobilelor

În lumea automobilelor, România deține o istorie puțin cunoscută, adesea umbrită de succesul ulterior al brandului Dacia. Înainte de celebrele modele care au devenit emblematice pentru țara noastră, existau povești mai puțin cunoscute, dar la fel de fascinante. Un astfel de exemplu este povestea MARTA, primul automobil produs pe actualul teritoriu al României, la Arad.

Într-o perioadă în care industria auto încă își croia drumul în lume, orașul Arad a fost martorul unui moment istoric. Începând cu anul 1910, fabrica MARTA, sub umbrela firmei americane Westinghouse, începea să producă automobile sub același nume. Subsidiara franceză din Le Havre a facilitat această operațiune, iar rezultatul a fost unul impresionant pentru vremea respectivă.

De la autobuze la camioane și, în cele din urmă, la celebrele automobile MARTA, fabrica de la Arad a fost un centru vital al industriei auto timp de mai multe decenii. Cu un motor de patru cilindri, putând atinge între 20 și 40 de cai putere, aceste mașini au devenit cunoscute pentru fiabilitatea și performanțele lor remarcabile. Cele mai de succes au fost modelele destinate serviciilor de taxi, exportate în întreaga Europa Centrală.

Dar povestea nu se oprește aici. În 1912, fabrica MARTA a fost preluată de Austro Daimler, continuând să prospere sub această conducere. Însă, schimbările politice și sociale aduse de Primul Război Mondial au adus cu ele și transformări pentru fabrica de la Arad. După război, odată cu unirea Aradului cu România, legăturile cu firma mamă s-au rupt, dar fabrica și-a continuat activitatea sub o nouă identitate, devenind parte a societății Astra.

Sub acest nou nume, fabrica nu s-a oprit din a-și demonstra inovația și adaptabilitatea. De la producția de automobile, aceasta a trecut la fabricarea de avioane, demonstrând că industria auto și cea aerospațială nu sunt atât de diferite pe cât s-ar putea crede. Cu comenzi din partea armatei române și producție continuă de autobuze și vehicule de lux, Astra a continuat să fie un pilon al economiei și inovației în România interbelică.

Cu toate acestea, ca multe alte povești din istorie, povestea MARTA și a fabricii de la Arad a fost, în mare măsură, uitată sau ignorată de-a lungul anilor. Succesul ulterior al Daciei și alte schimbări majore în industria auto au umbrit contribuția semnificativă pe care această fabrică a adus-o la dezvoltarea industriei auto românești.

Astăzi, povestea MARTA și a fabricii de la Arad reprezintă un punct de reper important în istoria industriei auto din România, aducând o lumină nouă asupra originilor și evoluției sale. Este un tribut adus perseverenței și inovației unei epoci trecute, care rămâne încă relevantă și inspirațională pentru industria auto contemporană din țara noastră.

Profesorul Constantin Dulcan a primit titlul de Doctor Honoris Causa al UVVG
Prev Post Profesorul Constantin Dulcan a primit titlul de Doctor Honoris Causa al UVVG
Retroparada Primăverii: Mașinile de colecție ies din nou pe străzile din Aradului
Next Post Retroparada Primăverii: Mașinile de colecție ies din nou pe străzile din Aradului

Leave a Comment:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *