Interviu exclusiv cu Alexandra Sîrca: viziunea din spatele cafenelei Cafein
Ce v-a inspirat să deschideți cafeneaua Cafein?
Cred că momentul decisiv a fost când am fost plecată la București și nu m-am putut adapta deloc. Atunci mi-am spus: “Nu se poate așa ceva. Mă întorc în Arad și vreau să deschid o cafenea așa cum îmi doresc eu.” Am lucrat într-o cafenea de specialitate unde erau foarte multe reguli stricte privind relațiile cu oamenii. Așa că mi-am zis: “Vreau să creez un loc mișto în Arad, unde oamenii să se simtă bine, fără bariere sau limite.”
Așa am plecat din București, hotărâtă să deschid o cafenea în Arad. Am vrut să încerc ceva nou în domeniul HoReCa, dar nu m-am dezvoltat așa cum mi-am dorit în București. Pe drum, m-am gândit la toate detaliile: cum va arăta cafeneaua, ce fel de cafea vom servi. Toate aceste planuri au prins contur în mintea mea.
Care a fost motivația principală pentru a lucra în domeniul HoReCa?
Motivația principală pentru a lucra în domeniul HoReCa a fost pasiunea mea pentru oameni. Îmi place să stau printre oameni, iar primul meu job, acum vreo 10 ani, a fost într-o cafenea din Arad. Atunci mi-am dat seama că îmi place foarte mult să fac asta. Până atunci, nu știam în ce direcție să îmi îndrept viața, eram tânără și confuză. Această experiență m-a atras, oferindu-mi o conexiune intimă cu oamenii. La cafenea, am văzut tot felul de emoții: de la plâns la râs, de la momente de fericire la vești bune și proaste. Această conexiune m-a fascinat, oferindu-mi o altfel de relație cu oamenii decât un job obișnuit.
Cum a evoluat cariera dumneavoastră în domeniul HoReCa de-a lungul celor 10 ani?
Cu greu, dar cred că am învățat și am evoluat foarte frumos. Am ajuns să am propria mea cafenea și sper să nu mă opresc aici. În acest proces, am învățat multe lecții valoroase, cum ar fi răbdarea. Am evoluat mult ca persoană și am realizat că oamenii nu sunt mereu ceea ce par. De la fiecare om poți învăța ceva, chiar și dintr-o discuție de un minut sau două. Această experiență m-a dezvoltat foarte mult pe plan personal și sunt recunoscătoare că, datorită jobului meu, am avut această oportunitate de creștere.
Care sunt câteva lecții importante pe care le-ați învățat în acest domeniu?
În primul rând să am răbdare și să nu judec munca altora. La noi există un trend de a judeca oamenii după aparențe, dar am învățat că oamenii nu sunt ceea ce par. Am realizat acest lucru destul de târziu, dar e important să ai răbdare. Eu nu prea am avut răbdare în viață, mereu am fost pe fugă și pe grabă. Acum, am învățat să mă opresc și să mă bucur mai mult de viață. Mă bucură foarte mult jobul meu, e ca și cum aș merge într-o vacanță: dimineața merg la cafenea, îmi beau cafeaua, discut cu oamenii, râdem împreună. Când e de lucru, lucrez; când e de stat, stau și socializez. Cred că asta e foarte frumos.
Puteți să ne povestiți despre un moment de succes în cariera dumneavoastră?
Cred că în fiecare zi am succes. Pentru mine, succesul nu se măsoară în chestii materiale, ci în momentele care mă împlinesc profund. Când văd terasa plină, oameni mulțumiți și zâmbitori, oameni care vin în grupuri și se distrează, simt că reușesc în fiecare zi. Aceste momente de bucurie și conexiune umană sunt cele care îmi aduc adevăratul succes zilnic.
Cum vă asigurați că locatia Cafein oferă o experiență unică și de calitate clienților săi?
Testăm multe rețete, iar feedback-ul oamenilor cu privire la gustul preparatelor noastre ne ghidează în continuare. Încercăm mereu să adăugăm elemente noi și inovatoare. Indiferent dacă este vară sau iarnă, ne adaptăm la sezon și testăm o varietate de rețete potrivite.
Aveți în vedere extinderea afacerii sau deschiderea de noi locații?
Sunt în discuții cu câțiva oameni și există posibilitatea să deschidem chiar și la Timișoara, dar momentan suntem în stadiul de discuții și evaluare a tuturor aspectelor. Vom lua în considerare toate opțiunile și vom lua o decizie pe viitor.
Cum colectați și folosiți feedback-ul clienților pentru a îmbunătăți serviciile oferite?
Este un proces simplu, dar important pentru noi. Avem un grup de prieteni care sunt mereu prezenți și este ușor să ne adresăm direct lor, pe care noi îi numim oaspeți, nu clienți. Îmi place să întreb direct ce părere au despre produsele noastre sau despre serviciile noastre și să primesc feedback-ul lor sincer. Desigur, nu luăm în considerare toate părerile, mai ales cele ale celor care vin o dată și pleacă, însă ne concentram pe opinia celor care revin mereu. Este minunat să observăm că facem ceva care contează pentru ei și să ne adaptăm preferințelor lor pentru a le oferi o experiență mai plăcută.
Care sunt cele mai importante calități pe care ar trebui să le aibă un antreprenor în acest domeniu?
Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat ca fondator al Cafein?
Birocrația, desigur, este o provocare în România, dar și faptul că am fost singură, având foarte puțini oameni lângă mine, a fost dificil. Totuși, câțiva oameni au fost acolo pentru mine și mi-au oferit sprijinul necesar, ceea ce a fost de neprețuit. A fost o luptă grea, mai ales pentru că sunt femeie și mulți consideră că munca fizică este mai dificilă pentru noi, dar și munca psihică a fost provocatoare. Totuși, am reușit să depășesc aceste obstacole și acum știu că deschiderea celei de-a doua locații va fi mai ușoară. Am acumulat experiență și știu cum să mă organizez mai bine.
Îi suntem recunoscători Alexandrei pentru acest interviu savuros, însoțit de mirosul de cafea. Tăria și optimismul ei sunt cu adevărat remarcabile. Mult succes în continuare, Alexandra, și sperăm să auzim cât mai multe lucruri bune despre tine!